Elastyczne rodzicielstwo
Terapia Akceptacji i Zaangażowania w pracy z rodzicami
23-24.09.2023 – 9:00-16:30
Online
Odbiorcy szkolenia:
Specjaliści pracujący z rodzicami oraz rodzinami, w tym z osobami wychowującymi dzieci z zaburzeniami rozwoju, zachowania, niepełnosprawnościami, problemami zdrowotnymi czy trudnościami natury psychicznej, psychoterapeuci i psycholodzy pragnący poszerzyć swój warsztat o metody pracy z tematyką rodzicielstwa, kiedy pojawia się na sesjach z klientami.
Uczestnicy nauczą się korzystać z perspektywy i narzędzi Terapii Akceptacji i Zaangażowania w pracy z rodzicami doświadczającymi różnorodnych trudności.
ACT będzie stanowić główną oś szkolenia, integrującą elementy stosowanej analizy zachowania, nauk ewolucyjnych, teorii przywiązania i terapii opartej na współczuciu (CFT). Szkolenie będzie zawierać elementy teoretyczne, ćwiczenia doświadczeniowe oraz analizy przypadków.
Jego zadaniem jest wyposażyć uczestników w narzędzia umożliwiające wspieranie klientów w elastycznym rodzicielstwie, rozumianym jako obecność, wrażliwość na kontekst i podążanie za wartościami w relacji z dzieckiem.
Cel szkolenia:
– poznanie teoretycznych ram terapii akceptacji i zaangażowania (ACT)
– poznanie i doświadczenie sześciu procesów elastyczności psychologicznej
– omówienie procesów elastyczności psychologicznej w relacji rodzic-dziecko („podwójny” heksafleks)
– omówienie teorii ram relacyjnych i jej zastosowania w pracy z rodzicami
– poznanie specyficznych technik rozwijania elastyczności psychologicznej u rodziców
– zapoznanie się z analizą funkcji zachowań i jej zastosowaniem w pracy z rodzicami i problemami wychowawczymi
– omówienie przyczyn problemów wychowawczych z perspektywy ACT i analizy funkcjonalnej
– analiza przypadków
– ćwiczenie konceptualizacji klienta
– ćwiczenie interwencji z wykorzystaniem ACT i analizy funkcjonalnej.
Program szkolenia:
- Rodzicielstwo w rozumieniu ACT
- Perspektywa nauk ewolucyjnych.
- Znaczenie elastyczności psychologicznej w rodzicielstwie
- Podążanie za regułami a uważność na kontekst
- Podwójny heksafleks dla relacji rodzic-dziecko:
- defuzja poznawcza
- akceptacja
- kontakt z chwilą obecną
- wartości
- zaangażowane działanie
- rodzic i dziecko jako kontekst
- Rozwijanie samowspółczucia i współczującej postawy wobec dziecka
- Konceptualizacja przypadku
- Interwencja terapeutyczna
Forma prowadzenia zajęć:
• Prezentacja multimedialna
• Ćwiczenia indywidualne i grupowe
• Doświadczanie technik pracy na sobie
• Przepracowanie trudnych elementów pracy z klientami
• Dyskusja
Korzyści z udziału w szkoleniu: uczestnicy poznają skuteczną, opartą na dowodach naukowych metodę pracy z klientami doświadczającymi trudności w obszarze rodzicielstwa.
Szkolenie poprowadzi Aleksandra Żabicka, terapeutka ACT, autorka, psychoedukatorka. Aleksandra jest absolwentką Stosowanej Analizy Zachowania, studiów podyplomowych Terapia akceptacji i zaangażowania, studiuje psychologię. Będąc anglistką z pierwszego wykształcenia, terapii akceptacji i zaangażowania uczyła się na kursach i szkoleniach u głównych przedstawicieli nurtu: R. Harrisa, K. Willsona, K. Stroshala, P. Robinson, J. Forsytha, L. Hayes, J. Ciarrochiego, a ACT w pracy z rodzicami poznała na kursie Lisy Coyne i Evelyn Gould, pionierek w pracy tą metodą w obszarze rodzicielstwa. Jest specjalistką w dziedzinie wspierania rodziców w paradygmacie ACT, popularyzatorką rodzicielstwa opartego na dowodach naukowych i ambasadorką wzmacniania pozytywnego w wychowaniu. Prowadzi zajęcia na studium „Edukacja psychologiczna w szkole w oparciu o kontekstualne nauki o zachowaniu” w Fundacji Psycho-Edukacja, w roku 2023 dołączyła do zespołu Stosowanej Analizy Zachowania na Uniwersytecie SWPS w Sopocie. Od siedmiu lat wspiera rodziców doświadczających trudności w relacji z dziećmi, obecnie w formie online. Jej poradnik dla rodziców w duchu ACT i rodzicielstwa opartego na dowodach naukowych ukaże się drukiem w drugiej połowie września. Należy do Association for Contextual Behavioral Science oraz do ACBS Polska.